Od listopadu by měla začít první etapa výstavby jižního obchvatu města, který by neblahý osud zastavené jedenáctky potkat neměl. Je totiž financován i z evropských fondů.

Staveniště bylo provádějící firmě Strabag už předáno a magistrát obdržel žádost o stanovení dopravního značení a také o uzávěru silnic včetně místních komunikací.

Obchvat v délce 4,8 kilometru propojí ulice Hradeckou a Těšínskou a na trase bude postaveno i několik mostů. Půjde hlavně o mosty přes řeku Moravici nebo přes železniční trať, vedoucí do Hradce nad Moravicí. Pokud to dovolí příznivé klimatické podmínky, bude první etapa výstavby v úseku Opava–Komárov – Opava, ulice Hradecká a křižovatka silnic I/57 a II/461 u Otic zahájena už od listopadu.

„S jejím dokončením je počítáno na jaře 2012 a plynule naváže závěrečná etapa. Ta zahrnuje výstavbu okružní křižovatky na Hradecké ulici v místě, které si pro časté dopravní nehody mezi automobily a vlakem u Opavanů vysloužilo název Křižovatka smrti,“ říká pracovník dopravního oddělení opavského magistrátu Rudolf Klapetek.

Rondel bude stát v místě souběhu silnice z Otic a z Kylešovic na Hradeckou ulici a jeho páté rameno bude mimoúrovňově křížit železniční trať.

Jižní obchvat města přivítají hlavně motoristé, kteří jsou stále nuceni projíždět zejména Kylešovicemi po silnicích, které nejsou na tak silný provoz stavěné. S nadějí na jeho dokončení čekají i obyvatelé těchto ulic, protože jižní obchvat bude veden mimo obydlené části.

V současné době jim dopravní hluk, prach a riziko pro chodce výrazně narušuje životní prostředí i kvalitu bydlení. Náklady byly vyčísleny na zhruba 589 milionů korun a obchvat je spolufinancován Evropskou unií z Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko, který na výstavbu poskytne dotace ve výši 376.243.690 korun.

Jde o sedmdesátiprocentní dotaci z celkových uznatelných nákladů, které v době uzavření smlouvy představovaly 537.490.986 korun. Statutární město Opava se na výstavbě jižního obchvatu podílelo vykoupením pozemků za celkem 60 milionů korun.