Snad ještě nikdy netrvalo vyřizování na poště tak dlouho, jako je tomu poslední měsíce na její opavské hlavní pobočce. Za vším stojí moderní vyvolávací systém. Ten buďto nefunguje vůbec, nebo řadě klientů jejich návštěvu rapidně komplikuje.
Není výjimkou, že při obecném značení tlačítek na automatech vydávajících pořadová čísla klient zmáčkne špatnou kategorii. Poté si počká půl hodiny, aby mu u okýnka řekli, že je na špatném místě a ať si jde zadat správné tlačítko. A na světě je další půlhodina čekání. Není divu, že v současnosti spousta obyvatel slezské metropole už jen při myšlence na návštěvu pošty na Masarykově třídě skřípe zuby.
„Stalo se již zvykem, že když tam přijdu, má systém poruchu, nejede a všude vládne jen zmatek. Není to otázka náhody, lidé se tady s tím setkávají neustále. Navíc, když systém funguje, veškeré vyřizování trvá mnohem déle než za starých časů a řádově jde i o hodiny," potvrzuje kupříkladu Dušan Král z Opavy a dodává:
„Zajímalo by mě, jestli by při tak časté poruchovosti nebylo pro poštu lepší, efektivnější a ekonomičtější systém reklamovat a vrátit jej výrobci. Asi vůbec nejlépe by bylo celý tento projekt úplně zrušit a vrátit se ke starému systému front, kdy vše odsýpalo daleko rychleji a snadněji. Neuvažovala by nad tím Česká pošta?"
Odpověď zní, že ne. Vyvolávací systémy se podle pošty na všech jejich pobočkách, kde byly nasazeny, jednoznačně osvědčily, a proto by bylo nesmyslem uvažovat o návratu k době, kdy v Opavě nebyl. „Je jisté, že systém však musí být stoprocentně funkční a nesmí komplikovat život zákazníkům i pracovníkům pošty," doplňuje ředitel odboru komunikace České pošty Ivo Mravinac.
Jak dále uvádí, společnost si je problémů na opavské hlavní poště vědoma. „Ano, vyvolávací systém mívá občas poruchy. Převážná část se již podařila odstranit. Nicméně se několikrát v měsíci vyskytnou situace, kdy je potřeba systém vypnout, znovu spustit a nakonfigurovat. Systém byl několikrát reklamován a v rámci platné dodavatelské smlouvy i opravován. Pokud by problémy trvaly nadále, bude jeho výměna nutná," uznává Ivo Mravinac.
Na výtky občanů pak vyjmenovává některá pozitiva tohoto projektu. Jeho hlavní nespornou výhodou má být fakt, že si zákazník může v klidu sednout a počkat, až ho vyvolávací zařízení vyzve, aby se na přepážku dostavil. Na to však reagují oponenti tím, že míst k sezení je na poště minimum a s ohledem na skutečnost, jak bývá poslední měsíce zahlcena návštěvníky, nalézt volné sedadlo je jen sázka do loterie.
Hlavní plus nového systému tedy zůstává v tom, že je díky němu možné pružně nasazovat pracovníky v době provozní špičky. Pro nespočet obyvatel „bílého města" však nepřestávají převládat negativa nad pozitivy, a to ve velkém.