Mimo jiné se mluví o průjezdu přes Šilheřovice a polské Chalupki na D1 u Bohumína. Deník si to v pátek vyzkoušel na vlastní kůži.

Vyjeli jsme od gymnázia v Hlučíně. Souběžně s námi se do Ostravy ze stejného místa vydal i spolupracovník Deníku. Zvolil městskou dopravu, pro níž zůstal most otevřený. Konkrétně šlo o linku 66 s následným přestupem na tramvaj v ostravské Nádražní ulici. Cíl: očkovací centrum na Černé louce v Ostravě.

Startujeme

Máme s sebou mezinárodní certifikát o absolvování dvou očkovacích dávek proti covid-19. A to jak v papírové podobě, tak i stažený v mobilním telefonu. Není totiž vyloučeno, že nás budou kontrolovat polští policisté.

Další dopravní trable způsobené uzavírkou ve staré Porubě usměrňují strážníci.
Zpátky! Auta zkoušející projet zavřený most v Ostravě-Porubě strážníci otáčejí

S pevnou vírou, že informace na portálu ministerstva zahraničí o podmínkách cestování do Polska jsou správné a aktuální, startujeme auto.

Pohoda

Cesta z Hlučína do Šilheřovic probíhá v naprostém klidu. Před námi nikdo, za námi dvě auta. S mírnou nervozitou přejíždíme státní hranice. Důvodem jsou nejrůznější zvěsti o polských policejních kontrolách zaměřených na české řidiče. Nic z toho se ale v obci Chalupki nekoná. Předpisově dodržujeme čtyřicetikilometrovou rychlost.

Menší zdržení v podobě spuštěných závor přichází u kdysi obávaného železničního přejezdu, kde v minulosti nebyl problém nabrat i více než patnáctiminutové zpoždění.

Herbert Pavera.
Nový most přes Odru je nutností. První auta by mohla projet za tři až pět let

Před námi stojí asi deset aut, nečekáme ani tři minuty a pokračujeme v jízdě. Na první a jedinou policejní hlídku narážíme u výjezdu z obce Chalupki.

Dostáváme se do České republiky a po chvíli „frčíme“ po D1, která nás dovede až k výjezdu u Slovenské ulice v Ostravě-Přívoze.

Ještě si uděláme malou zajížďku (kilometry a čas do jízdy nepočítáme) k nedalekému uzavřenému mostu přes řeku Odru, kvůli kterému vše absolvujeme. Zajímá nás, jak čilý stavební ruch zde panuje.

Cestou jsme si „odskočili“ k opravovanému mostu v Ostravě-Přívoze. Nutno podotknout, že na něm panoval čilý ruch.Opravovaný most v Ostravě-Přívoze, pátek 4. června 2021.Zdroj: Deník/Jaroslav Perdoch

Nutno podotknout, že se dělníci opravdu činí. Vracíme se z malé zajížďky a pokračujeme k očkovacímu centru na Černé louce.

Sečteno, podtrženo: bez započtení zajížďky k mostu nám cesta od gymnázia v Hlučíně až na ostravskou Černou louku trvala sedmatřicet minut, najeli jsme přibližně třicet kilometrů se spotřebou 1,8 litru benzinu, což v přepočtu znamená kolem šedesáti korun.

A jak dopadl spolupracovník Deníku? Ten se i s přesedáním a nezbytnou cestou pešky k autobusu a od tramvaje dostal na Černou louku za 38 minut. Cestoval na SMS jízdenku za 32 korun.

SROVNÁNÍ - trasy od gymnázia v Hlučíně k očkovacímu centru na Černé louce v Ostravě:
Autem přes Polsko – 37 minut, 60 korun
Veřejnou dopravou (autobusem na lince 66 s přesednutím na tramvaj a nezbytnou cestou pěšky) – 38 minut, 32 korun

Polská pravidla

Co platí pro cesty do Polska dle webu ministerstva zahraničí

Obecně platí povinná desetidenní karanténa nahraditelná negativním antigenním/PCR testem ze země, odkud cestující přijíždí.

Prezentaci dvou dvoupatrový autobus (double decker), které chce město Ostrava využívat k turistickým účelům, 10. srpna 2020 v Paskově.
Doubledeckery na nové vyhlídkové trase v Ostravě vyjedou už zítra

Cestující jsou osvobozeni od karanténní povinnosti, včetně předkládání testů, v případě předložení potvrzení o provedeném očkování proti covid-19. Musí se ale jednat o úplné/ukončené očkování vakcínou registrovanou v Evropské unii. V případě naočkování pouze jednou dávkou ze dvou jsou cestující v procesu očkování a ještě nejsou očkováni ve smyslu platného nařízení Vlády PL.

Potvrzení o prodělání onemocnění covid-19 v posledních šesti měsících patří mezi výjimky z jinak povinné desetidenní karantény. Jeho formu však související nařízení Rady ministrů PL nespecifikuje. Doporučuje se využít česko-anglickou jazykovou mutaci lékařského potvrzení s razítkem zdravotnického zařízení a odpovědného lékaře.

Slezský železniční spolek zahajuje výletní jízdy vlaků.
Po Ostravsko-karvinském revíru vlakem. Startuje nová pravidelná linka

Stávající právní úprava Polska neupravuje žádnou věkovou hranici, která by z výše uvedené povinnosti cestující osvobodila – tudíž se to týká všech cestujících (i dětí) bez ohledu na jejich věk.