Na úřad jen v nezbytných případech. Takto lze stručně charakterizovat vizi opavské radnice, díky níž si budou moci Opavané od příštího roku vyřídit třeba poplatky za své čtyřnohé mazlíčky nebo za odvoz odpadu z pohodlí domova či z práce. Slezská metropole totiž zavádí takzvaný Portál občana.

V rámci České republiky nejde o žádnou velkou novinku, Portál občana spustilo na Portálu veřejné správy Ministerstvo vnitra v červenci 2018. Poté se služba rozjela dále v jednotlivých obcích, co do velikosti města a náročnosti administrativy ale zavádí Opava portál jako jedna z prvních.

Portál občana bude vzájemně propojen s novým webem města. „Jsem moc ráda, že se Opava konečně zapojuje mezi města, ve kterých Portál občana s vazbou na webové stránky města již funguje. Začínáme s prvními agendami: psi, komunální odpad a konto plátce. Nicméně s rozšiřováním chceme i nadále pokračovat tak, aby se našim občanům usnadňovalo vyřizování osobních záležitostí na úřadě právě i prostřednictvím tohoto portálu z pohodlí domova bez ohledu na úřední hodiny,“ říká první náměstkyně opavského primátora Hana Brňáková.

Registrace do portálu bude snadná, majitelé datových schránek nebo elektronických občanských průkazů se přihlásí rovnou, ostatní až po ověření osobních údajů na ohlašovně opavského magistrátu. Tam obdrží uživatelské jméno a heslo.

V budoucnu se počítá i s přihlašováním pomocí bankovních karet. V rámci účtu pak bude mít každý občan přehled o svých závazcích a pohledávkách vůči městu, ze začátku v souvislosti s již zmíněnými agendami o poplatcích za psy a odpad. Prostřednictvím platební brány pak budou lidé moci peníze městu jednoduše uhradit.