Někteří z místních by si život bez tramvaje snad ani nedokázali představit. Z ostravského centra se stačí dopravit na Vřesinskou ulici v Porubě, nasednete na pětku a přes Vřesinu, Krásné Pole, Dolní Lhotu a Horní Lhotu dojedete až do Zátiší, které se nachází dva kilometry od Kyjovic.

Počátky dráhy se datují od 5. března 1923, kdy se uskutečnilo výběrové řízení ohledně její výstavby. Vyhráli nejlepší z nejlepších. A sice firma bratří Špačků, kteří byli jedni z nejuznávanějších stavitelů v této oblasti. Nejprve se zbudoval úsek mezi Svinovem, Porubou a Vřesinou.

Provoz na trati byl slavnostně zahájen 5. srpna 1925. O více než rok později jste se tramvají mohli svézt až do Dolní Lhoty. V listopadu dalšího roku byla dráha prodloužena do Zátiší. Každá z obcí, jimiž trať procházela, musela na tramvaj přispět. V Kyjovicích tato částka činila 150 tisíc korun.

„Pod Svinovskými mosty u kolejiště můžeme najít bronzovou pamětní cedulku, která připomíná, že se tudy skutečně jezdilo až do Zátiší," poznamenala předsedkyně kyjovické kulturní komise Miroslava Rychtářová.

Uvažovalo se nad protažením do Pusté Polomi

Hodně se uvažovalo nad tím, že by v Zátiší dráha končit nemusela. Existoval záměr o prodloužení trati do Pusté Polomi. Musela by se však investovat částka pohybující se okolo dvaceti milionů korun. Peníze pro další výstavbu se nenašly, a proto z těchto úvah sešlo. Zátiší je svým způsobem specifické místo, které spadá do katastru tří obcí: Budišovic, Kyjovic a také Horní Lhoty.

Historické fotografie svědčí o tom, že ještě ve třicátých letech se hned vedle kolejiště a nádražní budovy nacházelo také koupaliště, jež bylo později zasypáno. „Tramvaj měla prvotně sloužit pro jednoduchou přepravu dělníků do Vítkovic a jiných částí Ostravy. Dneska už tomu tak prioritně není. Nelze říct, že linka není využívána, ale cestujících je méně," přiznala Miroslava Rychtářová.

Zastávka stojí nedaleko vily bratří Špačků

Zajímavostí je, že nedaleko zastávky se nachází také vila bratří Špačků. Stavitelé si ji zde vybudovali jako své letní sídlo. S postupem času byly elektrifikovány obce v okolí Zátiší a samozřejmě i samotná dráha, na níž došlo v září roku 1948. Už za tři měsíce mohla být zahájena elektrická doprava z Vřesiny do Kyjovic.

Důležitým byl i listopad 1985. Staré dřevěné tramvaje tehdy nahradily nové čtyřnápravové vozy typu T. „Pěšky dva kilometry z Kyjovic do Zátiší se nikomu moc chodit nechce. V současnosti lidé často vezmou auto, zaparkují vedle zastávky a pak pokračují do Ostravy tramvají," zakončila Miroslava Rychtářová.

Petr Dušek