Zátiší, kde se nachází konečná „pětky", leží na katastru hned tří obcí: Horní Lhoty, Kyjovic a také Budišovic. Trasa protíná například Vřesinu, Krásné Pole, Dolní či Horní Lhotu a mimo jiné je i důležitým spojem pro lidi z obcí, které se nachází nedaleko Ostravy v jihovýchodní části Opavska.

Na konci loňského roku se rozhodlo, že nízkopodlažní tramvaj zde už jezdit nebude, po čemž vyvstaly vrásky na čele zejména zdravotně postiženým, upoutaným na invalidní vozík, maminkám s kočárky a také seniorům. Hlavně z těchto důvodů se speciální souprava tento týden vrátila zpět.

Jeden ze dvou spojů, které se na lince v průběhu dne točí, bude nízkopodlažní. Dopravní podnik Ostrava tento vůz předtím stáhl kvůli tomu, že hned první zastávka na lince číslo pět s označením Vřesinská nebyla uzpůsobena k tomu, aby zde zejména vozíčkáři mohli vystoupit či nastoupit. Nájezdovou plošinu není o co opřít. V budoucnu se má ale situace řešit a nedostatky by měly zmizet.

Spoj byl posílen

Návrat nízkopodlažní tramvaje kvituje řada lidí. Není to tak dávno, co se rozhodlo o posílení tohoto spoje. V pracovní dny v době od 4 do 20 hodin jezdí minimálně dvakrát za hodinu. Během dopravní špičky, tedy mezi 14. a 16. hodinou, dokonce třikrát.

V minulosti právě mimo dopravní špičku jezdila pouze jednou do hodiny a byla využívána především o víkendech. Starosta Budišovic Petr Uvíra je s linkou číslo pět spokojen, přesto by uvítal její noční provoz. „Hlavně během pátků a sobot by se hodilo, kdyby byla v provozu i v časných ranních hodinách.

Řada lidí se jezdí bavit třeba na Stodolní, jenže nad ránem se do Budišovic a okolních obcí nemají šanci dostat jinak než taxíkem. Žádná oficiální iniciativa neproběhla, možná by ale stálo za to, kdybychom se s ostatními starosty sešli, prodiskutovali to a případně podali do Ostravy třeba návrh," zauvažoval Petr Uvíra.

Více než devadesátiletá historie

Tramvajová linka má více než devadesátiletou historii. V roce 1923 byl dobudován úsek spojující Ostravu s Vřesinou. Během listopadu 1925 byla prodloužena až do Zátiší. Výstavbu měla na starosti tehdy významná firma bratří Špačků.

Okolo roku 1948 byly elektrifikovány obce v okolí Zátiší a také samotná dráha. Až do roku 1985 tramvajovou železnici brázdily dřevěné soupravy, poté je však nahradily čtyřnápravové vozy typu T. V minulosti se dokonce uvažovalo o prodloužení linky až do Pusté Polomi, ale pro nedostatek financí tento nápad ztroskotal.

Zajímavostí je, že ještě ve třicátých letech se zastávkou v Zátiší sousedilo koupaliště, které ale bylo později zasypáno. V blízkosti zastávky můžeme často vidět zaparkovaná auta cestujících. Nachází se totiž mezi třemi obcemi a šlapat několik kilometrů pěšky se lidem moc nechce. Nezřídka se tak do Zátiší dopraví vozem, zaparkují ho zde a do Ostravy pokračují tramvají.