Kdyby byl projekt v pořádku, k sesunutí gabionové stěny by nedošlo. Tak hovoří mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) České republiky Jan Rýdl.

V září tomu bude rok, kdy se část zdi mezi Opavou a Ostravou nedaleko Hrabyně zřítila. Společnost Eurovia, jakožto zhotovitel stavby, poté zadala celou záležitost k posouzení soudnímu znalci, došlo také na fyzickou i statickou kontrolu ostatních zdí na trase. Jak se ukázalo, za zborcením stálo špatné projekční řešení.

U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.
Zkoumání zřícené zdi poblíž Hrabyně není ještě u konce

„To byla ta dominantní příčina. Jde o to, že spodní základna je vůči výšce gabionové stěny moc úzká. Pak jsou tu ještě nějaké sekundární příčiny, například zranitelnost použitého kameniva. Zkrátka problémy byly jinde než u zhotovitele,“ míní Jak Rýdl.

Aktuálně stále ještě probíhá reklamační řízení, společnost Eurovia na vlastní náklady spadlé kamení odstranila. V následujících dnech by měl světlo světa spatřit konečný návrh technického řešení.

U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.
Proč spadla gabionová zeď?

„Předpokládám, že do konce letošní stavební sezony by měla být zeď opravena,“ pokračuje.

V souvislosti s pádem zdi u Hrabyně nechalo ŘSD zkontrolovat i další silnice v Moravskoslezském kraji, která mají podobné projekční řešení. Výsledek? Riziko pádu stěny by mohlo nastat u dalších tří staveb.

„Mohu říci, že na dvou lokacích se ještě pracuje, není tam provoz. Jedná se o severní obchvat Opavy a také úsek Prodloužené Rudné. Zdi už tady stojí, s největší pravděpodobností budou přestavěny,“ konstatuje Jan Rýdl.

V době oprav stěny na I/11 bude uzavřen jeden jízdní pruh, aby se v něm mohli pohybovat dělníci.

Skupina motorkářů na Jawách vyrazila na svou pět tisíc kilometrů dlouhou pouť od Stříbrného jezera v Opavě.
Dobrodruzi na Jawách projeli cílem své cesty