Odpověď, kdo bude na jedné z nejfrekventovanějších linek u nás převážet cestující v dalších letech, tak zůstane stále nezodpovězena. Ministerstvo dopravy ČR nyní zvažuje zrušení aktuálně vypsaného tendru kvůli nesplnění podmínek soutěže jednou z přihlášených společností, a to britskou firmou Arriva.

Problém je v tom, že údajně nesplnila podmínku dvou zaměstnanců disponujících patřičným vzděláním a praxí v oboru řízení železniční dopravy. Pokud by skutečně došlo k vyřazení dané společnosti ze soutěže, musel by být tendr zrušen ze zákona. V platnosti by totiž zůstala jen nabídka RegioJetu a jediného účastníka mít výběrové řízení dle naší legislativy nemůže.

Vypsání nového tendru by poté částečně vyhovovalo i nevyhovovalo dosavadnímu provozovateli této trasy a národnímu dopravci Českým drahám. Ty se do právě probíhajícího řízení nepřihlásily, a to proto, že si nestihly zajistit požadované nové vlaky. „Národní dopravce musí na rozdíl od soukromníků vypisovat na dodávky vozidel veřejnou soutěž, což je dlouhý a náročný proces. Lhůta pro vypsání výběrového řízení je minimálně sto dní," uvedl pro ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Do nového tendru by se pak sice nejspíše dopravce přihlásil, avšak problém s časovou tísní by mu zůstal. Celý tendr provází série protestů a námitek ze strany prakticky všech účastníků. Jeden z požadavků například zněl, aby ministerstvo poskytlo všem dopravcům informace o počtech a struktuře cestujících na zmíněné trase. Jedinými, kdo touto informací oficiálně disponují, jsou totiž České dráhy, což je podle jejich konkurentů v celé soutěži neprávem zvýhodňuje.

Národní dopravce si může podle těchto informací vytvořit nabídku založenou na reálném stavu a číslech, zatímco ostatní přihlášení musí pracovat jen s odhady. Na tuto skutečnost si stěžovala zejména nizozemská společnost Abellio, jež měla v úmyslu se do tendru rovněž přihlásit, ale nakonec tak neučinila.

Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc zůstává nadále první dálkovou železniční tratí v republice, kterou má ministerstvo v plánu zliberalizovat a poskytnout pro volný trh. Podle původního harmonogramu mělo být hotovo v termínu uvedení nových jízdních řádů pro rok 2014/2015. Není vyloučeno, že se tento termín stihne, avšak není to na druhou stranu ani zdaleka jisté.

Pokud by se zrušil aktuální tendr, musel by být v co možná nejkratší době vypsán nový. Do něj by se navíc už s největší pravděpodobností opět přihlásily i České dráhy. V současnosti má asi největší naději na provozování trati firma RegioJet, která podala nejnižší nabídku. Zda se to ovšem potvrdí a jestli nedojde znovu k dalším změnám a průtahům, to se teprve ukáže.