Podle předběžného opatření ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nesmí nyní zástupci Ministerstva dopravy ČR, které je zadavatelem soutěže, podepsat smlouvu s vítězem. Ministerstvo už podalo proti tomuto rozhodnutí oficiální odvolání, o jehož osudu má rozhodnout sám šéf úřadu Petr Rafaj.

Znamenala by snad konkurence chaos?

„Předběžné opatření je standardním nástrojem, jímž úřad předchází tomu, aby zadavatel v průběhu správního řízení uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem. Pokud by se tak stalo, nepřicházela by již v úvahu skutečná náprava problémů, ale pouze finanční sankce," vysvětluje tiskový mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Úředníkům se v tomto konkrétním případě nezdá hlavně riziko, že by s případným vstupem nových dopravců mohlo dojít k rozbití síťového charakteru železniční přepravy.

„Úřad má obavu, že by mohla být narušena celistvost sítě. Pravděpodobně tím myslí, že by případný výherce nenavazoval na ostatní spoje, a mohl by nastat problém s jízdními doklady, když bude několik dopravců. Z našeho pohledu ale k narušení celistvosti sítě v případě dálkových vlaků nedojde," sděluje tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR Martin Novák.

Podle něj jsou všechny zmíněné záležitosti podchyceny v podmínkách výběrového řízení, tak aby žádné potíže nenastaly. Výherce bude muset svými spoji navazovat na ostatní, a také se počítá s tím, že základní jízdné si budou dopravci muset navzájem uznávat.

České dráhy v roli hlavního protestujícího

ÚOHS se ke vstupu do bojů kolem tendru rozhodl údajně na základě protestů národního dopravce, tedy společnosti České dráhy. Ty už si stěžovaly na podobu výběrového řízení několikrát. Zejména poukazují na skutečnost, že ostatní přihlášení zájemci o provozování trati na rozdíl od nich nemusí do svých nákladů promítat údržbu nádražních budov.

Své postřehy a protesty již ale dříve adresovali ministerstvu kupříkladu i drážní odboráři nebo nizozemská dopravní firma Abellio. Té vadilo především, že není známa a zveřejněna výše tržeb, které na trati České dráhy jako současný provozovatel mají. Vypadá to tedy, že na nového vlakového dopravce mezi Ostravou, Opavou a Olomoucí si možná ještě nějakou dobu počkáme.