Kolem plánovaných změn jízdních řádů se v minulých měsících zvedla na Opavsku mohutná vlna odporu. Stovkám lidí, kteří dojíždí dennodenně za prací do Ostravy z obcí jako jsou Budišovice, Pustá Polom, Hrabyně, Hlubočec, Těškovice a dalších, zásahy do řádů naprosto nevyhovovaly a mnohým z nich výrazně zkomplikují život.

Po řadě jednání a dopisů došlo ještě k několika drobným úpravám, ale nakonec přece jen bude projekt s názvem Terminál Svinov uveden v život již o tomto víkendu.

Co to znamená? Skoro devět desítek autobusů zejména z Opavska a Novojičínska nyní bude končit jízdu právě ve Svinově. Z dřívějších spojů vedoucích až do města a do Ostravy-Vítkovic jich bude zachováno sotva dvacet. Lidé se přitom obávají například i různých zpoždění, či naopak uspíšení svých spojů, na které byli zvyklí.

Mnohem více jim ale vadí ještě další faktor. Zatímco v minulosti byli odváženi autobusy přímo do práce, nyní bude muset většina z nich přestupovat na tramvaje a spoléhat se na časovou návaznost linek a kapacitní schopnosti ostravské MHD. Řada obyvatel Opavska tak už nyní počítá s tím, že bude muset do práce vstávat například již o hodinu dříve.

Obavy veřejnosti se snaží alespoň zmírnit jednatel společnosti ODIS, která koordinuje regionální dopravu, Aleš Stejskal. Podle něj přestupy ve Svinově prodlouží lidem cestování řádově jen v minutách. Z toho, že by tramvaje nezvládaly ranní návaly nových cestujících, strach prý nemá a posilovat linky tramvají se dopravní podnik nechystá. „Dopravní podnik Ostrava má nabídku, která je schopna všechny cestující přebrat," uvedl pro ČTK Aleš Stejskal.

Pozitivní zprávou pro část cestujících z Opavska je, že fungovat by měly i nadále ty přímé autobusy do Vítkovic, které vozí pracovníky továren na směny a ze směn. Jedná se doslova o „šichtové" spoje. Ty jediné budou jezdit přes Svinov a pokračovat dále. Zbytek linek ve Svinově skončí.

A proč se vůbec k tak radikálnímu zásahu do jízdních řádů, jehož autorem je ODIS, přikročilo? Dva hlavní důvody mají být snaha o zlepšení stavu a ovzduší a pochopitelně také zaklínadlo všech firem ušetření finančních prostředků. „Když nám jezdí stejnou linkou autobusy i tramvaje, tak je logické, že tady jsou náklady, které jsou dublované," konstatoval pro ČTK náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík.

Již v neděli se ukáže, jak nový systém klape a zda se na něj cestujícím podaří zvyknout. Ostatně nic moc jiného jim nejspíše ani nezbude.